• TYPY ANGLICKÝCH SEDEL

    Sedlo, jeden ze symbolů jezdectví, od nepaměti pomáhá jezdcům lépe se udržet na hřbetě koně. Ale není sedlo jako sedlo, jednotlivé typy sedel se od sebe značně liší. Za odlišnosti mezi sedly mohou různé potřeby jezdců plynoucí z požadavků jednotlivých jezdeckých disciplín.

    Sedla se vyvíjejí už téměř 3000 let! První důkazy o pruzích látky upevněných kolem hrudníku koně pocházejí z Asýrie z doby 800 – 700 př. n. l. Kočovní Skythové, žijící v oblastech východní Evropy v 7. – 3. století př. n. l. používali dokonce postroj připomínající dnešní sedlo. Jejich sedlo bylo zdobené a polstrované, ovšem nemělo ještě kostru ani třmeny. Během staletí prošla sedla značným vývojem v závislosti na podmínkách a potřebách jezdců. 

    Měnil se nejen jejich vzhled a zdobení, ale i použité materiály. Všechna sedla napříč staletími spojovalo usnadnění jízdy na koni poskytnutím lepší opory pro udržení rovnováhy a zvýšením pohodlí jezdce i koně. Toto mají společná všechna sedla bez ohledu na konstrukci a typ dodnes.

    V našem článku si představíme typy anglických sedel.

    Drezurní, skoková, univerzální a turistická sedla

    1. Drezurní sedla
      Sedlo drezurní Prestige Philosophy

      Drezurní sedla jsou navržena tak, aby podporovala hluboký sed jezdce a dobrý kontakt s koněm. Hlubší posedlí zajišťuje dobrou rovnováhu a stabilitu a umožňuje přesnou kontrolu pohybu koně jezdcem. Drezurní sedlo má dlouhé, dolu směřující bočnice, sedlo jednoznačně předpokládá užití delších třmenů, kdy nohy jezdce směřují dolů k zemi v linii rameno – kyčel – pata. Tomu je uzpůsobena také velikost, tvar a rozložení opěrek. Větší či menší přední opěrka válcovitého či poloměsíčitého tvaru je zpravidla umístěna výše v porovnání s jinými typy sedel a poskytuje oporu stehnu. Zadní opěrku na drezurních sedlech velmi často vůbec nenajdete. Je to pro to, aby jezdec nebyl omezován v pohybu nohy a mohl pohodlně pobízet i trochu více za podbřišníkem. Drezurní sedla mají vždy dlouhé zápinky, aby pod stehnem jezdce nebyly přezky a byl tak umožněn lepší kontakt s koněm.

    2. Skoková sedla
      Sedlo skokové Prestige X-PERIENCE LUX

      Skoková sedla jsou na první pohled subtilnější než sedla drezurní. Mají mělčí  posedlí a dopředu vykrojené bočnice, které umožňují aktivnější pozici jezdce při skocích. Ploché, často užší posedlí s hranatou zadní rozsochou poskytuje jezdci menší oporu sedu, ale na druhou stranu nikterak neomezuje jezdce v pohybu při skoku. Skoková sedla celou svou konstrukcí  od posedlí, přes vykrojení bočnic až po velikost, tvar a umístění opěrek předpokládají užití kratších třmenů, které umožňují jezdci se během skoku lépe zvednout ze sedla a uvolnit hřbet. Zápinky na skokových sedlech jsou krátké. Skoková sedla mohou mít větší opěrky, to je vhodné pro jezdce, kteří se skákáním začínají a potřebují od sedla více podržet, ale mnoho sedel má opěrky naprosto minimální. Taková sedla jsou určena jezdcům s dobře vybalancovaným sedem, kteří mají perfektní rovnováhu a potřebují sedlo, které jim dopřeje svobodný pohyb při velmi vysokých skocích. Taková sedla se často označují jako sedla kontaktní, protože minimalizují vrstvy mezi jezdcem a koněm a maximalizují komunikaci prostřednictvím jemných změn váhy nebo tlaku nohou.

    3. Univerzální sedla

      Sedlo univerzální Prestige ROMA VSD

      Univerzální sedla jsou jakýmsi křížencem mezi sedly drezurními a skokovými. Jsou to sedla oblíbená mezi začínajícími jezdci a také mezi jezdci bez sportovních ambicí, kteří chtějí sedlo s všestranným využitím. V Německu jsou označována jako VSD, zkratkou z „Very Slightly Dressage“, tedy „velmi lehce drezurní“, v Anglii se můžete setkat s označením GP, to je zkratka z „General Purpose“ – všeobecná nebo víceúčelová sedla. Někdy se objeví také označení VSS, což je univerzální sedlo s bočnicí tvarovanou trochu více do „skokova“. Jak již označení napovídá, jedná se o sedla, která poskytují jezdci možnost všestranného užití napříč jezdeckými disciplínami. Univerzální sedla se vyznačují oproti skokovým sedlům robustnější konstrukcí, zpravidla mají středně hluboké, širší posedlí, jejich bočnice jsou mírně vykrojené a zároveň jsou dostatečně velké. Velikost, tvar a umístění opěrek obvykle poskytuje jezdci dostatečnou oporu, ale u konkrétních modelů se mohou značně lišit. Sedla bývají vybavena krátkými zápinkami na podbřišník. Dobře konstruovaná univerzální sedla mají výhodu v tom, že si můžete lehkou úpravou délky třmenů sedlo trochu přizpůsobit tomu, co chcete ten den s koněm dělat. Takže s delšími třmeny je pohodlné pro lehkou drezurní práci, případně si můžete třmeny zkrátit a věnovat se nižším skokům, nebo vyrazit na delší vyjížďku do přírody. 
    4. Trekingová nebo turistická sedla
      Sedlo Prestige Trekker

      Trekingová sedla jsou speciálně navržena tak, aby poskytovala pohodlí a stabilitu jezdci (a v neposlední řadě i koni) po delší dobu. Primárně jsou určena pro turistiku, treking nebo pro služební účely například jízdní policie nebo ochránců přírody. Sedla jsou tak trochu inspirovaná westernovými nebo australskými pracovními sedly. Mají široké a ploché sedlové polštáře, o dost větší než je tomu u klasických anglických sedel, které dobře rozkládají váhu jezdce na hřbet koně a poskytují mu tak pohodlí na mnoho hodin. Posedlí je plošší, vždy dostatečně široké a zároveň přiměřeně hluboké, aby bylo pohodlné pro jezdce a poskytovalo oporu v sedu. Posedlí, někdy i bočnice, bývají polstrovány. Ač jsou trekingová sedla od pohledu robustní, snahou výrobců je zajistit co nejnižší hmotnost.

    Sedla se během staletí vyvíjela. S nadsázkou lze říci, že každý jezdecký styl má svůj vlastní typ sedla.

    Zvláštní typy anglických sedel

    Jistě cítíte, že výše uvedený výčet typů sedel není úplný. Ano, je to tak, pro každou „sedlovou“ disciplínu se dnes používá speciální sedlo. Níže je neúplný výčet dalších typů anglických sedel, některá nezapřou svůj původ ve výše uvedených typech, jiné tvoří de facto samostatné kategorie.

    Dostihová sedla

    Nejdůležitější na dostihovém sedle je jeho hmotnost. Dostihová sedla jsou lehká, mají dlouhé, ploché posedlí, bočnice jsou vykrojené hodně dopředu. Tato lehoučká sedla nejsou určena k tomu, aby se v nich „jezdilo“ v pravém slova smyslu, jsou spíše jen oporou pro jezdce během dostihu.

    Sedla pro všestrannost

    Sedla pro všestrannost (Eventing/Cross Country) jsou určená pro krosovou zkoušku v soutěžích všestrannosti, během které jezdci s koňmi překonávají obtížné terénní skoky. Sedla pro všestrannost nezapřou svůj původ v sedlech skokových, jejich bočnice jsou hodně vykrojené, mají mělké posedlí a často hranatou zadní rozsochu. Pro lepší prostupnost pro pobídky mohou mít pouze spodní bočnici, na které jsou umístěny kolenní a holenní opěrky. Opěrky mohou být větší a výše situované než u sedel skokových. Velmi časté jsou dlouhé zápinky jako u drezurních sedel. 

    Lovecká sedla

    Lovecké sedlo má širší a plošší posedlí a je určeno k několikahodinovému užití při terénních jízdách či honech. Předpokládá se také, že v něm jezdec bude překonávat i terénní skoky. Sedlo je tvarováno tak, aby směřovalo k zatlačení váhy jezdce zpět do sedla a jeho nohou dopředu, to proto, aby se jezdec mohl při skákání terénních překážek zapřít a sedět vzadu. Jeho konstrukce bývá robustní.

    Výstavní sedla

    Sedla pro klasické výstavy anglických plemen koní a poníků jsou jednoduchá. Tvarově připomínají sedla drezurní. Mají delší, rovně střižené bočnice, aby byla zvýrazněna ramena koně, posedlí je mělčí, středně široké. Opěrky, které pomáhají udržet jezdce v ideální výstavní pozici, jsou zpravidla pouze decentní, často se jedná jen o prošití horní bočnice.

    Jezdkyně sedí v dámském sedle bokem, sedlo není symetrické.

    Sedla pro endurance

    Sedla pro soutěže vytrvalosti jsou především lehká a musí být dokonale pohodlná pro koně i jezdce a musí poskytovat dobrou stabilitu během dlouhých vytrvalostních jízd. Posedlí je často polstrováno, bočnice mohou být redukovány na minimum.

    Dámská sedla

    Protože dříve dámy nosily pouze šaty a bylo by velice nepohodlné (a navíc to bylo také zcela nepřípustné), aby jezdily na koni obkročmo, vznikla speciální dámská sedla. Jezdkyně v dámském sedle má obě nohy na jedné, a to levé straně koně. Nohy jsou zapřené o dva rohy nacházející se nad přední rozsochou. Rohy zaujmou na sedle na první pohled. Posedlí je u dámského sedla přiměřeně široké a ploché. Na rozdíl od všech předešlých typů sedel není posedlí symetrické, ale kopíruje tvar zadku při dosednutí.

    Foto: archiv společnosti Equiservis, spol. s r.o. a Karolíny Fränkelové

    360x360 AD
    Back to top